Taulutietokoneet saapuivat – mobiililaitteet monipuolistavat oppimista Tulosta
Kirjoittanut Administrator   
02.01.2015 19:17

Vantaan Sanomat kävi tutustumassa tablet-laitteiden käyttöönottoon koulussamme marraskuussa 2014. Lehdessä julkaistu juttu on luettavissa täällä.  Reporterin vierailu innoitti open kokoamaan tvt-ajatuksiaan 30-vuotiselta työuraltaan seuraavasti:

WP_20141215_004

Aloitimme Rekolassa jo vuonna 1988 tietotekniikan käytön opetuksen apuna. Heti alkumetreillä osoittautui, että työvälinekäyttö on se, mihin tietokoneita tarvitsimme. Suuri innostuksen lähde oli ensimmäinen julkaisuohjelma FirstPublisher, dos-pohjainen pelkistetty tekstin ja kuvan yhdistelyohjelma WordPerfectin rinnalla. Mustavalkoskanneri tuotti riittävän tasoisia kuvia oppilaiden piirrustuksista FP:ssä käytettäväksi. Sillä syntyi lukemattomia luokkien lehtiä ja muita julkaisuja jo tuolloin. Innostus painotuotteesta ja "lehden taittamisen" kokeminen toivat innostavaa vaihtelua luokan työskentelyyn. Vasta tietokoneet mahdollistivat myös prosessinomaisen kirjoittamisen, mistä varsinkin erityisoppilaat hyötyivät. Luki-vaikeudesta kärsivälle oppilaalle kun on hyötyä kirjoittamisen jakamisesta osaprosesseihin. Tekstinkäsittelyohjelmalla työn muokkaaminenkin oli mahdollista jälkikäteen ilman tuskallista kumittamista ja motorisesti hankalaa käsialakirjoittamista. Heille tekstinkäsittelyohjelmalla tuotettu teksti näyttää selkeämmältä ja tulostusjälki hienolta. Näin syntyy paperillekin helpommin julkaisukelpoisia ajatuksia. Myöhemmässä vaiheessa mm. Wordin oikolukuominaisuus on tarjonnut kompensaatiomahdollisuuksia luki-ongelmien kanssa tuskaileville oppilaille.  

Yksi koulun kuudesta tietokoneesta oli 90-luvun alussa puhelinverkon ja modeemin kautta yhteydessä maailmalle. Internet-palveluita ei ollut. Sen sijaan kävimme luokkana ja oppilaat yksittäin kirjeenvaihtoa mm. Australiaan englannin kieltä harjoitellen. Rakensimme myös oman piuhan kahden kutosluokkamme lahjoituksina huoltajilta saadun koneen välille. Saatoimme näin vaihtaa tiedostoja ja olla yhteydessä "minimaailmassa". Paljon myöhemmin kehittyi nettiympäristö ja saatiin puhelinverkkoyhteyksiä tehokkaampia yhteyksiä käyttöömme alakoulussakin. Vuosien varrella olemme kokeilleet myös lukemattomia erilaisia opetusohjelmia, joita PC-koneille oli tarjolla. Osa niistä toimikin hyvin innostavasti. Useimmat olivat kömpelösti toteutettuja drillausohjelmia. Aikojen saatossa on kerätty ja jaettu toisillemme tuhansia nettilinkkejä, joita tavalla tai toisella pystyy opetuksessa hyödyntämään niin halutessaan.

1414661926954

Mihin me nyt taulutietokoneita tarvitsemme? Varsinaisia drillaavia opetusohjelmia (appseja) tässä vaiheessa tuskin kaipaamme. Toki pelillisesti toteutetut, grafiikaltaan ja äänimaailmaltaan viimeistellyt sovellukset koukuttavat oppilaita tärkeiden opittavien asioiden muistamiseen ja soveltamiseenkin. Entisenlaisia työkirjatehtäviä tai olemassa olevien oppikirjojen sivuja pdf-tiedostoina ei pidä sellaisenaan sähköisiin oppimateriaaleihin siirtääkään. Taulutietokoneet ovat työkaluja, joilla luodaan uutta ja ollaan sujuvasti yhteydessä toisiin ihmisiin, maailman tapahtumiin ja pilvipalveluihin. Uudenlaiset sähköiset oppikirjat monipuolisine tiedonhankintatehtävineen, yhteistoiminnallisine tiedonrakenteluineen, havainnollistavine videoclippeineen, animaatioineen ja simulaatioineen ovat sen sijaan tervetulleita elementtejä opiskleuun ja opetustuokioihin. Tärkeintä on, että uusien mobiililaitteiden ”työvälineohjelmat” ovat hyvin toimivia ja helppokäyttöisiä. Uudet laitteet mahdollistavat mm. ryhmätyöskentelyn tulosten esittelyn muillakin tavoin, kuin vaan postereita kartongille väsäten. Voimme tuottaa ykskaks pieniä esityksiä, käsitekarttoja, muistiinpanoja kuvineen, videoita ja äänitteitä tai julkaista vaikkapa digitaalisesti kokemuksiamme oppimispäiväkirjan muodossa. Erilaisia dokumentteja voimme ideoida, työstää ja prosessoida jaetun asiakirjan muodossa. Yhteydenpito lähelle ja kauas on napin painalluksen takana omasta työpisteestä ilman atk-luokan varausta. Maailman tietokannat ovat käden ulottuvilla ilman kirjastoretkeä. Uusi teknologia mahdollistaa yhteistyön, ajatusten vaihdon, keskustelujen avauksen, vastausten löytämisen, yhteisiin asioihin vaikuttamisen, toimintaan osallistumisen ja muutoksien toteuttamista. Uudenlainen työvälinekäyttö on siis se ”tärkein juttu” uusien mobiililaitteidenkin aikakaudella.

Rekolan koulun tietoteknisestä kehityksestä voit lukea lisää 100-vuotisjuhlajulkaisusta osasta 1/3, missä artikkeli ”Lerpuista pilvipalvelimiin – piirtoheittimistä kosketustauluihin” sivuilla 38 - 47. Juhlajulkaisuun pääset tästä linkistä.

Viimeksi päivitetty 03.01.2015 09:05