Rekolan koulu

Kartta Viesti Ylläpidolle Kuvakierros koulussa Historian havinaa
 
Etusivu
Vanhempainyhdistyksen vuosikokous 30.9. Tulosta
Kirjoittanut Markku Saarinen   
21.09.2014 19:56

Tervetuloa Rekolan koulun vanhempainyhdistyksen sääntömääräiseen vuosikokoukseen sekä uuden kauden ensimmäiseen kokoukseen tiistaina 30.9.2014. Kokoukset pidetään Rekolan koulun ruokalassa klo 18.00 alkaen.

 
Putous-hahmot siivittivät ystävänpäivän viettoa Tulosta
Kirjoittanut Markku Saarinen   
17.02.2014 10:05

2A-luokan ohjelmanumero koulumme ystävänpäiväjuhlassa kutkutti kaikkien salissa olleiden nauruhermoja ylenpalttisesti. Putous-hahmot olivat inspiroineet oppilaita tekemään ystävyys –aiheisen sketsin, jossa todella oli panostettu niin itse hahmoihin kuin sisältöönkin. Niin Ymmi, Ansku, Sika & muut saivat salillisen oppilaita todella tarkkaavaisiksi ja naurua riitti.

putouehahmotb

Samassa juhlassa esiteltiin myös juuri valittu oppilaskunnan uusi hallitus. Myös koulun edustusjoukkue koulujenvälisissä hiihtokisoissa sai ansaitun huomion. Rehtori esitteli ja iloitsi koulumme menestystä Saarella-pelissä. Vantaan miniturnauksessa kaikilta luokka-asteilta löytyi koulustamme joko I tai II sija. Turnaus on nyt päättynyt ja 6A-luokka vei vahvan ykkössijan 475 pisteellään. Jäämme odottelemaan palkinnoiksi luvattuja leffalippuja hyvillä mielin.

 
Kansanedustajavierailu Rekolassa 10.2. Tulosta
Kirjoittanut Markku Saarinen   
09.02.2014 10:13

Osana säännöllisen valtiopäivätoiminnan 150-vuotismerkkivuotta järjestetään Kansanedustajat kouluissa -teemaviikko. Ajankohta on suositeltu tammikuun viimeiselle viikolle 2014. Meillä Rekolan koulussa saamme ottaa vastaan kansanedustaja Antti Kaikkosen 10. helmikuuta. Opetushallitus on suositellut, että mahdollisimman monessa koulussa ja oppilaitoksessa järjestettäisiin tuon viikon aikana ”Kansanedustajan kyselytunti”. Antti Kaikkosen seurassa koulumme toimintaan tutustuu Vantaan kaupunginvaltuutettu Johannes Hirvaskoski.

Rekolassa nähtiin tarpeelliseksi nostaa esille varsinaisesti kolme aihealuetta. Nostamme esiin ns. lähikouluperiaatteen ja Vantaan ns. perusopetuksen toimenpideohjelman vaikutukset ruohonjuuritasolla. Vierailla on mahdollisuus tutustua / toimia ”kouluavustajana” 1. luokan tunnilla ja seurata heterogeenisen oppilasryhmän kanssa toimimista. Vieraat tutustuvat myös ns. Etappiluokkien toimintaan. Välitunnilla opettajilla on mahdollisuus keskusteluun päivänpolttavista teemoista kansanedustajan kanssa. Päivän päätteeksi tutustutaan koulumme opetustiloihin laajemmin, sekä tutustutaan TVT-avusteiseen opetukseen kuudensissa luokissa.

 
Rekola rulettaa Saarella – oppimispelissä, jossa ei yksin pärjää Tulosta
Kirjoittanut Markku Saarinen   
31.01.2014 19:57

Saarella on nettipeli, joka on suunniteltu kehittämään oppilaiden yhteistyötaitoja. Peliä pelataan yhdessä luokan tai muun ryhmän kanssa. Paras tulos syntyy, kun yhteistyö sujuu. Lue pelistä lisää ja katsasta uusimmat pistetilanteet täältä. Saarella–peliä ovat pelanneet jo tuhannet oppilaat! Jo marraskuun turnauksen suosio yllätti! Niin sanottujen KUUMA-kuntien (mm. Kerava, Tuusula, Kirkkonummi ymt.) noin 200 koulusta tuli yhteensä yli 1700 turnausosallistumista kuukauden aikana. Keravalla järjestettiin kaikkien koulujen yhteinen Saarella-oppimispeliturnaus tammikuussa, jossa palkittiin paras ala- ja yläkoulun tulos erikseen. Saarella-peli on innostanut myös vantaalaisia opettajia ja oppilaita. Tämän vuoksi vantaalaisten pilotti- ja hankekoulujen kesken käynnistettiin miniturnaus, joka alkoi ma 13.1.2014 ja kestää 14.2.2014 asti. Nyt tammikuun lopussa Rekolan koulun 6A-luokka on päihittänyt vantaalaisten ja kaikkien edellisten turnausten tulokset ja pitää nimissään kärkisijaa, kunnes joku luokka ylittää 440-pisteen rajan!

saarella2e

Rekolan 6A-luokan pelin johtaja otti vielä tammikuun viimeisenä päivänä lunkisti. Hän tiesi tiiminsä selviytyvän jo rutiinilla. Headsetillä ohjeistuksia kaiuttimiin ja pelikenttä suurella valkokankaalla korostavat ”johtajan” tärkeyttä. Turnauksen pari viimeistä viikkoa saattaa vielä aiheuttaa jännittyneempiä hetkiä hänellekin.

Rekolan koulun 6A-luokka nappasi kärkisijan Saarella –pelissä turnauksen 3. viikolla. Luokkamme  saavutti ”kaikkien aikojen” parhaan pistesaaliin 440! Opettajana pidin 400 pisteen haamurajaa pitkään mahdottomana. Kuluneella viikolla oppilailla oli  ns. ”näytön paikka”, ja siitä he selvisivätkin yli odotusten. Neljäsataa pistettä ylittyi peräti neljällä eri pelikerralla viikon loppupuolella. Luokka on saanut ”tuuletella” siis useampaan otteeseen viime päivinä. Ja tuuletus onkin ollut kuuluvaa ja näkyvää! (Ensi viikolla viritän videokameran atk-luokkaan mahdollisen huipputuuletuksen varalta!) Jos tämän viikon näyttö olisi epäonnistunut, olisimme hieman hienosäätäneen ”pelin johtoa” ja joukkueen kokoonpanoa.

On aivan selviö, että harjoitus tekee mestarin tässäkin pelissä. Peliä lähdettiin alussa (joulukuun puolella) kokeilemaan tyhjältä pöydältä. Opena en antanut juurikaan ohjeistuksia, sillä halusin katsoa, millaisia ”hokaamisia” peli synnyttää ja miten luokka löytöjään toisilleen jakaa. Alkuun pääseminen oli helppoa; Sen verran vapaa-aikanaan varsinkin pojat erilaisia nettipelejä pelaavat. Parin kokeilukerran jälkeen kävimme vasta opastusvideoita, peliohjeita ja vihjeitä läpi. Olemme pelanneet peliä eri kokoonpanoissa. Koska luokassamme on 26 oppilasta, kaikki eivät kerrallaan mahdu atk-luokkaan. Oppilaista muodostui sujuvasti 3-4 eri tiimiä. Joku oppilas pelasi parissakin eri kokoonpanossa. Kaikki tiimit saivat vuorollaan atk-luokka-aikaa. Pelitaidot kehittyivät nopeasti ja silminnähden. Tiimien vetäjätkin (pelin luojat/johtajat) vaihtuivat matkan varrella.

Sitten päästiin vaiheeseen, jolloin Vantaan miniturnausta oli pelattu jo pari viikkoa; oli aika terästäytyä. Luokka sai demokraattisesti valita edustustiimin ja sille pelin johtajan. Vapaamatkustajille ja ”tottelemattomille jäynäntekijöille” ei paikka ”edustusjoukkueessa” avautunut! Siitä lähtikin varsinaisesti hurja nousukiito, ja pistemäärät nousivat kerta toisensa jälkeen lähemmäksi neljääsataa ja nyt jo siis senkin haamurajan yli varmalla yhteispelillä. Oppilailla näyttää olevan selkeä työnjako ja johtajan kehotuksia uskotaan tottelevaisesti. Kun pomo huutaa ”kaikki uimaan”, niin sinnehän pulahtavat koko sakki. Johtajan visiota noudatetaan yhteistuumin. Pelin jälkeen on pidetty pieniä palautekeskusteluja ja strategia palaverejä, joissa jakavat näkemyksiään ja ideoitaan toisille. Miettivät, mitä kannattaa tehdä, missä järjestyksessä ja mikä on turhaa. Ja erityisesti sopivat, kuka/ketkä tekevät mitäkin hommaa pelin edetessä. Eri pelikerroilla kokeilevat hieman erilaisia strategioita. Palaverit käydään koko luokan kuullen, ja niinpä luokan ”kakkosjoukkuekin” on jo terästäytynyt ja hipoo 400 pisteen haamurajaa. Siinäkään joukkueessa ei enää ole ”oman tiensä kulkijoita”, vaan pelinjohtajan näkemyksen toteuttaminen on itsestään selviö. Näinhän se on työpaikoillakin: johtoportaalla on visio ja siihen vievät strategiat kirkkaana mielessään ja hyvillä alaistaidoilla varustetut työntekijät kantavat panoksensa sen toteuttamiseksi! Toki tiimityöllä on osuutensa strategian punomisessa ja osallistujien sitouttamisessa siihen. Tämä näkemys varmistui menneellä viikolla ohjaamallani atk-valinnaiopintokurssilla, missä oppilaita on viidensiltä ja kuudensilta luokilta; Saarella-peli ei kovin hyvin suju, jos ei peliporukalla ole taitoa tai kirkasta tavoitetta puhaltaa yhteenhiileen!

Peli on tarjonnut paljon muutakin kuin kilpailuhenkeä. Yhteistyön taidot ja strategian hiominen ovat konkretisoituneet oppilaille. Koulussamme lähes kaikki luokka-asteet ovat jo peliin osallistuneet. Kynnys atk-luokan hyödyntämiseen madaltuu. Koulussamme on väläytetty ajatusta ohjattujen välituntisessioiden pitämisestä (ulkona, TN-tiloissa, atk-luokassa jne). Tämä peli sopisi siihenkin ideaan ”kuin nyrkki silmään”. Meidän 6A-luokka on ollut myös opastamassa kummiluokkaansa, kakkosluokkalaisia pelin saloihin. Ja se yhteistyö jatkuu ainakin turnauksen loppuun saakka. Järjestimme myös ns. näytöspelin turnauksen alussa, missä kaikki halukkaat maikat ja luokkien edustajat saattoivat tulla tutustumaan pelin kulkuun. Nyt taitaa jo kuitenkin olla niin, etteivät ”kuusaalaiset” enää mielellään kaikkia niksejä kaikille jaakkaan, sillä Vantaan miniturnauksen voitonkiilto alkaa silmissä olla sen verran kirkkaana (ja elokuvalippuja odotellaan ;)

Yksi ehdoton vaikutus peli-intoon oli pitkään jatkuneet pakkaset. Pojilla ei ollutkaan kiire välitunnille jalkapallon pariin, vaan atk-luokan lämpö houkutteli harjoituspeleihin joillakin pitkillä välkillä. (Tytöillä ei useimmiten muutenkaan ole välitunnille kiirettä.) Toki luokkaa psyykattiin pelipisteiden kasvaessa monella tapaa. Oppituntien lomassa löytyi aina ajankohta strategian hiomiselle, oppilaiden niin halutessa. Koulun sähköisessä oppimisympäristössä tuotiin aina esiin pistemäärien kehitys koko koulun väelle. Wilman kautta ope on pitänyt huoltajatkin ajantasalla. Ope on myös vilauttanut luokalle  mm. twitter-viestejäkin ulkopuolisilta, joissa saavutuksia on ”kehaistu”.  Itä-Hakkilan 6A-luokan huima tulos (406) pistettä) alkuviikosta Vantaan pilottikoulujen miniturnauksessa oli meille kuin ”yllätystehtävä” ja nostatti taistelutahdon oppilaissa pintaan! Olemme olleet innoissaan, kun TOP10-lista nyt lähes  täyttyy Rekolan 6A-luokan pisteistä. Psyykkinen vaikutushan sillä kieltämättä on. Toki opena näen siinä kehittämisen kohteen; Riittäisi kun siinä listauksessa näkyisi vaan kertaalleen luokan paras saavutus siihen mennessä. Nykymuodossa se ei välttämättä kannusta muita luokkia edes yrittämään. Muilla saattaa mennä ns. ”pupu pöksyyn”. Turnaukset ja kilpailut tämän pelin ympärillä olisi paikallaan järjestää sarjoittain (esim. 1.-2.lk, 3.-4.lk ja 5.-6.lk). Silloin alkuopetuskin tuntisi todellisia mahdollisuuksia menestyä kisassa. Toisaalta tässä pelissä motivaatiota luo nimenomaan oman (luokan) saavutuksen  pistemäärän kasvattaminen ja seuraaminen kerta toisensa jälkeen.  Meidänkin luokan seinällä oli alkuviikot iso koontilista, mihin aina innolla merkkasivat tuloksiaa ja kasvukäyrä oli kohti ”kattoa”. Nyttemmin olemmekin saaneet seurata tätä kasvukäyrää TOP10-listalta!

Tänään luokkani oppilaille perustettiin sähköiseen oppimisympäristöön Fronteriin keskustelupalsta, minkä kautta kokoan tuntemuksia ja ajatuksia Saarella.fi –pelistä kattavammin. Tänään vaan emme vielä ehtineet kirjoitushommiin, sillä oppilailla oli kiire ja into kuvata kouluruokailun annoksia perjantai-illan A-studion kouluruokailua koskevaan ohjelmaan. Palataan oppilaskokemuksiin tuonnempana.

saarella1e

Vantaan turnauksen kaksi viimeistä viikkoa käynnistyy ensi viikolla. Edessä on jännittäviä hetkiä. Mutta ei hätää – olemme varautuneet taistoon. Opellakin on takataskussaan vielä pari kokeilematonta vinkkiä, elleivät oppilaat ole niitä jo itse ottaneet käyttöön ensi viikon aikana…

Viimeksi päivitetty 31.01.2014 20:15
 
<< Alkuun < Edellinen 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Seuraava > Loppuun >>

Sivu 2 / 13
Tiedotteita
Rekolan koulu

Tulevia tapahtumia

Ei tapahtumia

Kirjaudu



vk. 42LOKAKUU2017

 
KESKIVIIKKO
18
Satu, Säde

Oppilastöitä

MIELIPITEESI ?

Paras ajankohta vanhempainillalle olisi?