Kyniä

Kartanonkosken koulu

Lukuvuositiedote

SISÄLLYSLUETTELO

TERVEHDYS REHTORILTA

Hyvät vanhemmat ja oppilaat,

Tervetuloa aloittamaan uutta lukuvuotta 2016-2017! Erityisesti haluamme toivottaa tervetulleiksi kouluyhteisöömme kaikki uudet oppilaat ja vanhemmat.

Tänä lukuvuonna koulussa opiskelee noin 840 oppilasta vuosiluokilla 1 - 9. Opetusta järjestetään pääkoulun lisäksi Tammiston opetuspisteessä. Opetusryhmiä on kaikkiaan 42.

Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön Juuressa ja Rungossa (vuosiluokilla 1-6). Latvassa (vuosiluokilla 7-9) opiskellaan vielä vanhan opetussuunnitelman mukaisesti, sillä vuosiluokat 7-9 siirtyvät uuteen opetussuunnitelmaan vaiheittain. Tiedotteen takakannen sisäpuolella on tämän lukuvuoden tuntijako.

Lukuvuositiedotteen sivuilta löydätte paljon perustietoa koulun toiminnasta. Tiedote on luettavissa myös koulun kotisivuilla. Koulu tiedottaa säännöllisesti Wilman kautta, joten pääsy Wilmaan kannattaa tarkistaa heti lukuvuoden alussa. Kerran kuussa ilmestyy Kartsi -tiedote, jossa kerrotaan koko koulua koskevista asioista. Kartsi julkaistaan Wilmassa ja kotisivuilla. Koulun kotisivuilla löytyy myös kattavasti muuta tietoa koulun toiminnasta. Näiden koko koulua koskevien tiedotteiden lisäksi luokanopettajat ja ryhmänohjaajat lähettävät erillisiä tiedotteita. Säännöllisellä tiedottamisella pyrimme siihen, että te huoltajat olisitte tietoisia lapsenne koulunkäynnistä ja koulun toiminnasta. Toivomme myös, että otatte tarpeen mukaan yhteyttä kouluun. Oppilaan asioissa kannattaa olla ensisijaisesti yhteydessä häntä opettavaan opettajaan.

Vantaan perusopetuksen arvot ovat hyvinvointi, oppimisen ilo ja toisten kunnioittaminen. Toivotammekin kaikille aktiivista, iloista ja turvallista lukuvuotta lukuvuonna 2016 - 2017!

Ystävällisin terveisin,

Tuija Tammi
Rehtori

Taru Vento
Apulaisrehtori

Päivi Kotilainen
Vararehtori

YLEISESITTELY KOULUSTA

Kartanonkosken koulu on aloittanut toimintansa v. 2005 väliaikaisissa tiloissa. Uusi koulurakennus otettiin käyttöön tammikuussa 2006. Syksyllä 2006 koulusta tuli yhtenäiskoulu, kun kouluun tulivat ensimmäiset seitsemännet ja kahdeksannet luokat. Lukuvuoden 2016-2017 alkaessa koulussa on n. 840 oppilasta ja 42 opetusryhmää.

KOULUN HENKILÖKUNTA JA YHTEYSTIEDOT

Tilkuntie 5

Osoite: Kartanonkosken koulu, Tilkuntie 5, 01520 Vantaa puh. 09 8392 5302
Tammiston opetuspiste: Kaurapellonkatu 3, 01520 Vantaa, puh. 050 304 1894

Koulun opetushenkilökunnan sähköpostiosoite on: etunimi.sukunimi@eduvantaa.fi
Koulun hallintohenkilökunnan sähköpostiosoite on: etunimi.sukunimi@vantaa.fi


Rehtorit

Rehtori Tuija Tammi (Latva) 040 060 4363
Apulaisrehtori Taru Vento (Juuri ja Runko) 050 312 1705
Vararehtori Päivi Kotilainen 050 312 1706

Oppilashuolto ja oppilaanohjaus

Kuraattori Eivor Aspholm-Lindqvist (ma-pe) 040 584 9286
Psykologi Anniina Suni (ma-ti, to-pe) 040 847 0907
Terveydenhoitaja Tarja-Liisa Valkonen (Juuri ja Runko) 040 516 0560
Terveydenhoitaja Veera Niemi (Latva) 043 825 8039
Opinto-ohjaaja Poju Vainio 09 8392 5308

Oppimisen tuki

Eija Tarkoma (1.-2.lk) 09 8392 5319
Satu Meriläinen-Haapaniemi (3.-4.lk) 09 8392 5110
Tuija Miettinen (5.-6.lk) 09 8392 5113
Iira-Maria Ullgren (7.-8.lk) 043 826 6638
Tarja Jaakonsaari (9.lk) 09 8392 1247

Taru Asikainen, aluekordinaattori (oppimisen tuki) 040 071 9533
Jyrki Tiihonen, aluekordinaattori (kieli- ja kulttuuriryhmien opetus) 040 771 6788

Muu henkilökunta

Koulusihteeri Leila Pitkonen 09 8392 5302
Koulusihteeri Anne Kaasinen (ma, ti, ke) 09 8392 5310
Vahtimestari Jarmo Perttunen 040 838 0780
Iltakäytön valvoja (klo 15 - 22) 040 838 0780

Ateriapalvelut- ja siivouspalvelut

Kouluravintola Herkkulan ateriapalvelut, Fazer Food Services Oy
Esimies Tuula Pesonen
tuula.pesonen[at]fazer.com
040 154 7424
Kouluravintolan keittiö 044 710 9618
Koulun siivouspalvelut ISS
Palvelupäällikkö Tarjaliisa Vepsä
Tarjaliisa.Vepsa[at]fi.issworld.com
050 462 0712

Opetusryhmät ja opettajat

JUUREN JA RUNGON OPETTAJIEN NIMEN JÄLKEEN ON OPPINEAINE, JOTA HE OPETTAVAT LATVASSA

Takkeja

JUURI: LUOKAT 1 - 2

1A Katja Kekkonen (Tammiston opetuspiste, yhdysopettaja)
1B Minna Majuri (Tammiston opetuspiste)
1C Sari Oksanen, tanssi
1D Melinda Taskila
2A Lilli Niskanen
2B Heli Sahlstedt, saksa
2C Hanna-Leena Könönen
2D Reeta Riekkinen, tanssi

RUNKO: TUOHI, LUOKAT 3 - 6

3A Erkki Savolainen
3B Päivi Kotilainen, uskonto
3C Marjatta Pihlajaniemi, musiikki
3D Inka Lohi
3E Sara Gustafsson, englanti
4A Kari Janhunen
4B Harri Huhtala, tvt, alueellinen verkkopedagogi
4C Antti Sarja
4D Noora Nieminen
4E Eija-Liisa Lehmusvuori
2-4F Tuulia Kotiaho

RUNKO: KAARNA, LUOKAT 5-6

5A Olli Porvari, tvt
5B Elina Tiirikainen, historia ja uskonto
5C Tuomas Muhonen, liikunta
5D Lotta Linnamaa
6A Riikka Muotio
6B Outi Rantala-Mery
6C Laura Sipola, terveystieto
6D Anita Saari
5-6E Pauliina Penttinen (sij. Katri Seppinen)

LATVA: LUOKAT 7-9, ryhmänohjaajat ja aineenopettajat

7A Alisa Isokoski, äidinkieli ja kirjallisuus
7B Elina Piispanen, liikunta ja terveystieto
7C Milja Savela, matematiikka ja fysiikka
7D Anne Tanskanen, musiikki
7E Pasi Sarsama
8A Iina Vidgrén, äidinkieli ja kirjallisuus
8B Annukka Rautiola, matematiikka
8C Liisa Kemppainen, kuvataide
8D Janne Ranta, englanti
9A Reima Pulli, tekninen työ
9B Tuija Laine, kotitalous
9C Juha Hakkarainen, matematiikka
8-9E Kari Kolkka
8-9F JOPO Sari Lahtinen
Ahmed Hassan Mohammed, somalin kieli
Blomholm Mirja, kotitalous
Danfa Cheikin, islamin uskonto
Elf, Niina, ruotsi
Issara Pailin, thai
Koponen Kaarina, historia ja yhteiskuntaoppi
Lehtonen Carmen, espanja
Lumiaho Katriina, tekstiilityö
Myllyniemi Anna, venäjä
Osmani Harun, albania
Santala Elsi, suomi toisena kielenä (S2), äidinkieli ja kirjallisuus
Szwedo Eugenia, katolinen uskonto
Toivonen Elina, biologia ja maantiede
Vainio Poju, oppilaanohjaus
Virta Maijastiina, fysiikka ja kemia
Väinölä Ella, ranska ja ruotsi

Koulunkäyntiavustajat

Aaltonen Pirjo (1.-2.lkt, pääkoulu ja Tammisto)
Aittasalmi Sirkku (5.-6.lkt)
Hakala Sanni (3E & 7A)
Hämäläinen Kirsti (2.-4.lkt)
Kuronen Joni (7E, 7.-9.lkt)
Sydänmaanlakka Anni (7A)
Tervo Maria (JOPO, 7.-9.lkt)
Tuominen Marja (1.-2.lkt)
Virta Laura (6D, 1.-6.lkt)

LUKUVUODEN AIKATAULU JA TAPAHTUMAT

LUKUVUODEN AIKATAULU

Koulu toimii kaksijaksojärjestelmässä. Työjärjestyksiin saattaa tulla muutoksia kevätlukukaudella.

Syyslukukausi ti 16.8. - to 22.12.2016 (90 työpäivää)
Kevätlukukausi ma 9.1. - la 3.6.2017 (97 työpäivää)

1. jakso ti 16.8. - to 22.12.2016
syysloma to 20.10. - ma 24.10.
9.-lk:n TET ma 31.10. - pe 11.11. (vkot 44 ja 45)
joululoma pe 23.12.2016 - su 8.1.2017
2. jakso 9.1. - 3.6.2017
8.-luokkalaisten TET-jakso ma 16.1. - pe 20.1. (vko 3)
talviloma ma 20.2. - pe 24.2.2017 (vko 8)
pääsiäisloma pe 14.4. - ma 17.4.

LUKUVUODEN TAPAHTUMAT

SYYSLUKUKAUSI 1. jakso ti 16.8. - to 22.12.2016

KEVÄTLUKUKAUSI 2. jakso ma 9.1. - la 3.6.2017

KOULUPÄIVÄN AIKATAULU

Klo Juuri Klo Tuohi
(3.-4.lk)
Klo Kaarna
(5.-6.lk)
Klo Latva
8.30-9.15 1. tunti   1. tunti   1. tunti   1. tunti
9.15-10.00 2. tunti   2. tunti   2. tunti   2. tunti
10.00-10.15 välitunti   välitunti   välitunti   välitunti
10.15-10.30 välitunti 10.15-11.15 oman
opettajan tunti
+ ruokailu
(=3. tunti)
10.15-11.00 3. tunti 10.15-11.00 3. tunti
10.30-11.30 ruokailu +
oman
opettajan tunti
(=3. tunti)
11.15-12.00 4. tunti 11.00-12.00 ruokailu +
oman
opettajan tunti
(=4. tunti)
11.00-11.45 4. tunti
11.30-12.15 4. tunti 12.00-12.30 pitkä välitunti   pitkä välitunti 11.45-12.30 ruokatauko
12.15-12.30 välitunti            
12.30-13.15 5. tunti   5. tunti   5. tunti   5. tunti
13.15-14.00 6. tunti   6. tunti   6. tunti   6. tunti
14.00-14.15     välipala-
välitunti
  välipala-
välitunti
  välipala-
välitunti
14.15-15.00         7. tunti   7. tunti
15.00-15.45             8. tunti

Koulun tilat

Koulurakennuksessa sijaitsevat Kartanonkosken hammashoitola, Vantaan musiikkiopiston ja kuvataidekoulun opetuspisteet ja Kartanonkosken päiväkoti.

Koulussa on kahdeksan solua, jotka on nimetty vanhojen suomalaisten kartanoiden mukaan. Jokaisesta solusta johtaa ovi ulos. Välitunnille kuljetaan kuitenkin vain välituntipihalle suuntautuvien ovien kautta. Teijosta (tekninen työ) ja Inkalasta (kotitalous ja tekstiilityö) oppilailla on lupa poistua roskia viemään (ja hätätilanteissa) ja kotiin lähtiessä. Koulun piha-alue on määritelty koulun järjestyssäännöissä.

ESIOPETUS

Vantaan esiopetus on varhaiskasvatuksen tulosalueen toimintaa. Kartanonkosken päiväkodin osapäiväisellä esikouluryhmällä on opetustila Haikko-solussa. Ryhmän opettajina toimivat Katri Pulkkinen ja Pirjo Helin.

KOULUMATKAT

Oppilaat on vakuutettu koulumatkan ajan. Vakuutusyhtiön käytännön mukaan koulumatkaksi katsotaan välittömästi ennen/jälkeen koulupäivän kuljettu matka lyhintä ja turvallisinta reittiä. Turvallisuussyistä suosittelemme, että 1. - 2. luokkien oppilaat eivät kulje polkupyörällä kouluun. Isompienkin oppilaiden kohdalla asiaa kannattaa harkita; suurimmalla osalla oppilaista koulumatka on lyhyt. Oppilaiden tulee käyttää pyöräilykypärää. Koulupäivään sisältyvillä retkillä pyöräkypärän käyttö on pakollista

VAATETUS

Vaatetuksen tulee olla asiallinen ja säänmukainen, sillä välitunnit vietetään ulkona ja koulu on kaikkien työpaikka. Kumisaappaat ja päällysvaatteet tulee nimikoida. Luokissa ja koulun käytävillä ei käytetä ulkojalkineita. Sisätiloissa tulisi olla sisäjalkineet tai tossut. Liikuntatunneilla koulussa tarvitaan liikunta-asu ja peseytymisvälineet.

OMAT TAVARAT

Kouluun ei kannata tuoda tarpeettomia etenkään arvokkaita tavaroita. Koulu ei vastaa rikkoontuneista ja hävinneistä tavaroista esim. matkapuhelimista. Matkapuhelinten käytöstä oppituntien aikana päättää opettaja. Rullalautojen ja -luistinten tuominen kouluun on kielletty turvallisuus- ja tilasyistä.

LÖYTÖTAVARAT

Löytötavarat toimitetaan koulun vahtimestarille. Käy kysymässä vahtimestarilta kadonneita avaimia tai matkapuhelimia tms. Löytötavaranäyttelyjä pidetään koululla juhlien ja vanhempaintilaisuuksien yhteydessä. Muina aikoina kadonneita varusteita voi tiedustella koulun vahtimestarilta tai iltakäytönvalvojalta p. 09 8392 5303 tai 040 838 0780. Lukuvuoden lopussa arvoesineet viedään poliisilaitokselle ja vaatetavara annetaan yleishyödyllisiin keräyksiin.

OPETUSSUUNNITELMA

Uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön 1.-6. vuosiluokilla 1.8.2016. Vuosiluokilla 7.-9. noudatetaan vanhaa opetussuunnitelmaa. Uusi opetussuunnitelma on luettavissa osoitteessa www.vantaawiki.fi/pops/. Vanha opetussuunnitelma löytyy täältä.

KOULUN OPETUSJÄRJESTELYT

Kartanonkosken koulu on symbolisesti kuin puu. Koulu jakautuu toiminnallisesti Juureen (1-2lk), Runkoon: Tuohi (3-4lk) ja Kaarna (5-6lk) ja Latvaan (7-9lk). Koulussa toteutetaan palkkiopetusta kaikilla vuosiluokilla joko äidinkielessä (Juuri) tai matematiikassa (Runko ja Latva). Opettajat ja muu henkilöstö toimivat saman jaon mukaan tiimeissä, joissa he vastaavat niin koulun arkikäytänteistä kuin opetuksen suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnistakin. Jokaista tiimiä johtaa tiiminjohtaja.


Koulun johtoryhmän muodostavat rehtorit ja tiiminjohtajat.

JUURI, opiskelu alkuopetusluokilla 1 - 2

Alkuopetuksessa (Juuri) haluamme varmistaa kaikille koulupolkunsa aloittaville oppilaille turvallisen ja innostavan koulunalun. Koulupolun alkaessa ekaluokkalaisilla on avoin alku neljän viikon ajan. Oppilaat toimivat erilaisissa ryhmissä tutustuen toinen toisiinsa. Ryhmiä opettavat 1. luokan opettajat ja erityisopettaja, jotka siten tutustuvat kaikkiin vuosiluokan oppilaisiin. Näin oppilaantuntemus ja turvallisuus lisääntyvät, kun useampi aikuinen tuntee lapsen.

Avoimen alun jälkeen 1 - 2 -luokilla alkavat äidinkielen palkit, jolloin seitsemästä äidinkielen tunnista neljä tuntia opetetaan palkissa. Palkkitunteja varten oppilaat on jaettu oppimisen kannalta tarkoituksenmukaisiin ryhmiin. Opettajina toimivat kaikki Juuren luokanopettajat, erityisopettaja sekä äidinkielen ja kirjallisuuden opettaja. Pyrimme palkkijärjestelyllä siihen, että jokainen oppilas saisi omien taitojensa mukaista opetusta.

Alkuopetusluokat tekevät tiivistä yhteistyötä sekä luokkatasoittain että luokkarajoja ylittäen. Yhteistyötä tehdään myös Kartanonkosken päiväkodin esiopetusryhmän kanssa kuten myös muiden alueella toimivien päiväkotien esiopetusryhmien kanssa. Juuren oppilaat opiskelevat varhennettua englantia yhden tunnin viikossa. Englannin opetus voidaan jakaa useampaan pieneen tuokioon viikon aikana.

RUNKO, opiskelu luokilla 3 - 6

Rungon kunkin opetusryhmän opetuksesta vastaa pääosin luokanopettaja. Joissakin oppiaineissa ryhmillä voi olla opettajana aineenopettaja. Vastaavasti osa Rungon opettajista opettaa myös muilla luokilla. Tästä johtuen Rungon luokkien lukujärjestyksissä saattaa tapahtua muutoksia kevätlukukaudella. Joissakin Rungon A2-kielen ryhmissä opiskelee Veromäen ja Vantaan kansainvälisen koulun oppilaita.

Valinnaisten aineiden opiskelu alkaa 4.luokalla. 4.-6.luokkalaisilla on 2 vvt (vuosiviikkotuntia) valinnaisia taide- ja taitoaineita ja 1vvt muita valinnaisia aineita. Valinnat tehdään edellisen kevätlukukauden aikana. Oppilas opiskelee kahta taide- ja taitoainetta yhden lukukauden kutakin. Muiden valinnaisten aineiden kurssi on 4. luokan oppilailla kevätlukukaudella 2017 ja 5.-6. luokkien oppilailla syyslukukaudella 2016.

LATVA, opiskelu luokilla 7 - 9

Latvassa opiskelu tapahtuu aineenopettajien johdolla. Pääosa opetuksesta järjestetään kokonaisille luokille. Matematiikassa, kotitaloudessa, käsityössä ja valinnaisaineissa oppilaat opiskella erikseen muodostetuissa ryhmissä. Lukujärjestykset vaihtuvat lukukausittain. Latvan oppilas näkee henkilökohtaisen lukujärjestyksen Wilmasta ennen uuden jakson alkamista. Lukujärjestys annetaan oppilaalle myös paperiversiona.

Jokaisella Latvan opetusryhmällä on ryhmänohjaaja. Ryhmänohjaajajärjestelmä tuo Latvan oppilaiden opiskeluun jatkuvuutta, pysyvyyttä ja turvallisuutta.

Huoltajan kannalta ryhmänohjaaja on se opettaja, johon otetaan yhteyttä kaikissa yleistä koulunkäyntiä koskevissa asioissa (esim. poissaolot, yleiseen koulunkäyntiin liittyvät huolet). Tietyn oppiaineen opiskelua koskevat asiat hoidetaan kyseistä ainetta opettavan opettajan kanssa. Jos oppilaalla on tarvetta tukiopetukseen, siitä sovitaan kunkin aineen opettajan kanssa.

Varsinaista oppilaan ohjausta (ent. opinto-ohjausta) oppiaineena opiskellaan 1/2 vuosiviikkotuntia (vvt) 7.-8. luokilla ja yksi vvt 9. luokalla. Latvan opintoihin kuuluu 7. luokalla koulun sisäistä työharjoittelua kouluravintolassa noin yksi päivä jakson aikana. Oppilas saa kouluravintolassa suoritetusta harjoittelusta todistuksen, jota hän voi hyödyntää esim. kesätyöpaikkaa hakiessa. Jos oppilaalla on koe samaan aikaan työharjoittelun kanssa, hän osallistuu kokeeseen, mutta käy ilmoittamassa asiasta kouluravintolan esimiehelle.

8.- ja 9. luokan oppilailla on työelämään tutustumisjakso (TET).
9. luokan oppilaiden TET on 31.10.-11.11.2016 (viikot 44 - 45).
8. luokan oppilaiden TET on 16.-20.1.2017 (viikko 3).

Kielivalinnoista ja pienryhmäisten uskontojen opetuksesta johtuen oppilailla voi olla lukujärjestyksessään hyppytunteja. Hyppytunnit ohjataan käytettäväksi opiskeluun Verso- huoneessa tai aulatilassa Sohvilla tai kotona huoltajan kirjallisella luvalla. Osa Latvan oppilaiden pienryhmäisten uskontojen oppitunneista toteutetaan yhteistyössä lähikoulujen kanssa, joten tunnit saattavat olla myös toisella koululla. Osa oman ylläpito äidinkielen opetuksesta järjestetään muualla.

Latvan (7.-9.) ja Kaarnan (5.-6.) oppilaat käyttävät Wilmaa. Oppilaat ohjeistetaan Wilman käyttöön. Oppilas pääsee lähettämään pikaviestejä opettajille, vastaanottamaan opettajien viestejä, lukemaan tiedotteita, tarkastelemaan omia suorituksiaan, näkemään koepäivät ja työjärjestyksen, lukemaan koulun vuosisuunnitelman.

Oppilas voi tarkastella omia poissaolotietojaan, mutta poissaoloista ilmoittaminen ja niiden kuittaaminen on huoltajan vastuulla.

POISSAOLOISTA ILMOITTAMINEN

Perusopetuksen lain (628/1998) mukaan Suomessa vakinaisesti asuva lapsi on oppivelvollinen. Tästä syystä poissaolo ja sen perusteet tulee ilmoittaa aamulla ennen koulun alkua Wilmalla. Erityisruokavaliota noudattavien tulee ilmoittaa poissaolonsa myös kouluravintolaan puh. 044 710 9618.

JUURI

Huoltajan tulee ilmoittaa oppilaan poissaolosta luokanopettajalle koulupäivän alkaessa. Ilmoitus tehdään noudattaen sitä käytäntöä, josta on erikseen sovittu oman opettajan kanssa.

RUNKO JA LATVA

Mikäli oppilas jää pois koulusta sairauden tai muun pakottavan esteen vuoksi, on huoltajan ilmoitettava asiasta luokanopettajalle tai ryhmäohjaajalle heti aamulla. Poissaoloista ilmoitetaan ensisijaisesti Wilman kautta. Jos Wilma -viestin lähettäminen ei ole mahdollista, ilmoituksen voi tehdä puhelimitse koulusihteeri Leila Pitkoselle, p. 09 8392 5302. Ilmoituksen voi tehdä myös suoraan omalle opettajalle puhelimella, mikäli ilmoituskäytänteet on sovittu etukäteen.

POISSAOLOHAKEMUS

Kouluopetuksesta vapautusta haetaan jonkin tärkeän perustellun syyn vuoksi kolmeen päivään saakka luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta poissaolohakemuksella, mistä selviää koululäksyjen ja – tehtävien hoitaminen poissaolon aikana. Kolmea päivää pidemmät lomat myöntää rehtori. Poissaolohakemus tehdään Wilman kautta. Poissaolohakemus on tehtävä kaksi viikkoa ennen aiottua vapautusta kouluopetuksesta. Liikuntatuntien pitkien ja/tai toistuvien poissaolojen syystä huoltajan tulee toimittaa koululle lääkärintodistus tms. luotettava selvitys.

ARVIOINTI

Vantaalla annetaan jokaisen lukuvuoden päätteeksi lukuvuositodistus ja sen lisäksi lukuvuoden aikana kaksi väliarviointia, joista toinen on kirjallinen väliarviointi ja toinen arviointikeskustelu. Kirjallisessa väliarvioinnissa käytetään sanallista arviointia vuosiluokilla 1-5 ja numeroarviointia vuosiluokilla 6-9. Muilta osin väliarviointien aikataulu tarkennetaan vuosittain lukuvuosisuunnitelmassa. Yleisen, tehostetun ja erityisen tuen oppilaiden osalta arviointikeskustelu voidaan sisällyttää oppimissuunnitelman ja henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS:n) päivitykseen.

Kartanonkosken koulussa arviointi pohjautuu opetussuunnitelman tavoitteisiin ja oppilaan kehitystasoon. Arvioinnin tehtävä on suunnata ja tukea oppilaan oppimista ja kehittymistä, vahvistaa minäkuvaa sekä edistää itsetuntemusta. Oppilas saa ensimmäisellä luokalla arviointikansion, johon oppilaan arviointeja kootaan koko perusopetuksen ajan. Kansio on samalla osa oppilaanohjausta. Oppilas, huoltaja ja opettaja kohtaavat kerran lukuvuodessa arviointikeskustelussa, jossa arvioidaan oppilaan oppimisen edistymistä ja laaja-alaista osaamista oppilaan täyttämän itsearviointilomakkeen pohjalta. Juuren ja Rungon oppilas täyttää itsearviointilomakkeen etukäteen kotona yhdessä huoltajan kanssa. Latvan oppilas täyttää itsearviointilomakkeen ennen arviointikeskustelua esimerkiksi opinto-ohjauksessa tai ryhmänohjauksessa. Oppilaan kanssa keskustellaan myös hänen vahvuuksistaan ja kehittämiskohteistaan.

Juuressa (1-2 lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi syyslukukauden loppuun mennessä
Kirjallinen väliarviointi ja itsearviointi helmikuussa
Lukuvuositodistus

Rungossa (3-6 lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi syyslukukauden loppuun mennessä vuosiluokilla 3-5
Arviointikeskustelu ja itsearviointi maaliskuun loppuun mennessä vuosiluokalla 6
Kirjallinen väliarviointi joulukuussa
Lukuvuositodistus

Latvassa (7-9 lk) ovat seuraavat arvioinnit:
Arviointikeskustelu ja itsearviointi syyslukukauden loppuun mennessä
Kirjallinen väliarviointi
Lukuvuositodistus

Työskentely ja käyttäytyminen arvioinnin kohteena

Työskentelyä arvioidaan osana oppiaineen arviointia, mutta ei erikseen omana kohtanaan. Käyttäytymistä arvioidaan suhteessa käyttäytymisen tavoitteisiin. Käyttäytyminen merkitään lukuvuositodistukseen vuosiluokilla 1.-8. Kartanonkosken koulussa käyttäytymiselle on asetettu seuraavat tavoitteet:

Oppilas

KOKEET

Juuren ja Rungon osalta kokeita pidetään luokanopettajan laatiman aikataulun mukaan. Arviointi perustuu paljolti myös muuhun, työskentelynaikaiseen näyttöön. Kokeen voi uusia ainoastaan siinä tapauksessa, että oppilas on ollut kokeen aikana sairaana tai hänellä on ollut muu luvallinen syy.

Latvan oppilailla kokeita on enemmän, kuin aiemmilla vuosiluokilla. Oppilaalla voi olla korkeintaan neljä koetta yhden viikon aikana ja yksi koe päivässä. Latvan koepäivät ovat nähtävissä Wilmassa. Koearvosanat merkitään Wilmaan koe- välilehdelle.

Kokeisiin valmistautuminen edellyttää oppilailta päivittäistä huolellista opiskelua. Järjestelmällinen työskentely ja valmistautuminen läpi lukuvuoden on paras tapa opiskella ja valmistautua kokeisiin. Oppiaineesta riippuen kokeita voi olla myös jakson muuna aikana. Opettaja voi järjestää myös kirjallisia läksynkuulusteluja.

KOTILÄKSYT JA -TEHTÄVÄT

Ensimmäisestä kouluvuodesta lähtien oppilaan on opeteltava kantamaan vastuu koulutyöstä. Tavoitteena on, että oppilas oppii vähitellen itseohjautuvasti huolehtimaan kotitehtävistä. Vanhempien kiinnostus ja kannustus läksyjen lukemiseen ja tehtävien tekemiseen on tärkeää koko peruskoulun ajan.

Koulutehtävien tekemistä seurataan. Opettaja voi jättää oppilaan tekemään tekemättömät kotitehtävät koulutuntien jälkeen yhden tunnin ajaksi. Juuren ja Rungon oppilaiden huoltajille tästä ilmoitetaan ennen koulupäivän päättymistä. Latvan oppilaiden huoltajille asiasta ilmoitetaan Wilman välityksellä.

LÄKSYPARKKI

Koulussa toimii läksyparkki. Läksyparkki on tarkoitettu oppilaille, jotka tarvitsevat tukea kotiläksyjen ja kotitehtävien tekemisessä. Ohjaajina toimivat koulunkäyntiavustajat. Läksyparkista tiedotetaan huoltajille koulun tiedotuslehdessä Kartsissa ja koulun kotisivuilla. Juuren oppilaiden on mahdollista tehdä läksyjä myös iltapäiväkerhossa.

OPPILAAN OSALLISTUMINEN KOULUN TOIMINTAAN

OPPILASKUNTA

Koulun oppimiskulttuurin ja toimintatapojen tulee tukea oppilaan kehittymistä omatoimiseksi, aloitteelliseksi, päämäärätietoiseksi, yhteistyökykyiseksi ja osallistuvaksi kansalaiseksi sekä tukea oppilasta muodostamaan realistinen kuva omista vaikutusmahdollisuuksistaan. Koulussa toimivaan oppilaskuntaan kuuluvat kaikki koulun oppilaat. Oppilaskunnan hallituksen muodostavat kaikkien opetusryhmien keskuudestaan valitsemat luottamusoppilaat. Oppilaskunnan luottamusoppilaat vastaavat oppilaskuntatyöstä ja tekevät koko oppilaskuntaa koskevia ehdotuksia ja päätöksiä.

Oppilaskunnan luottamusoppilaiden nimet löytyvät koulun kotisivulta. Rehtorit tapaavat luottamusoppilaita yhteisissä kokouksissa. Lisäksi luottamusoppilaat osallistuvat yhteisöllisen hyvinvointiryhmän tapaamisiin kolme kertaa lukuvuoden aikana. Oppilaskunnan ohjaavina opettajina toimivat Tuija Laine ja Elsi Santala.

TUKIOPPILASTOIMINTA

Tukioppilastoiminta on koulun tukijärjestelmä, joka perustuu vertaistuen ajatukseen. Tukioppilas on vapaaehtoinen oppilas, joka haluaa toimia kouluyhteisön hyväksi ja auttaa muita oppilaita. Tukioppilaat saavat toimintaansa varten koulutuksen. Toiminnasta vastaavat koulussa työskentelevät aikuiset ohjaajat. Tukioppilastoimintaa toteutetaan Latvassa ja sitä ohjaavat Janne Ranta ja Maijastiina Virta. Toiminnassa mukana olevien tukioppilaiden nimet löytyvät koulun kotisivuilta.

KUMMITOIMINTA

Kummitoimintaa järjestetään Juuren ja Rungon eri luokkatasojen oppilaiden välillä. Toiminnassa pyritään luontevaan jatkumoon niin, että samat oppilaat olisivat samojen lapsien kummeja useamman vuoden ajan. Kummiparit suunnittelevat itse yhteistyötoimintansa.

VERTAISSOVITTELU (VERSO)

Vertaissovittelu on ratkaisukeskeisyyteen pohjautuva menetelmä. Se on vaihtoehtoinen ja vapaaehtoinen tapa ratkaista oppilaiden välisiä ristiriitoja koulun arjessa. Vertaissovittelulla puututaan oppilaiden väliseen mieltä pahoittavaan toimintaan mahdollisimman varhain. Menetelmänä on yksinkertainen, selkeä kaava, jonka mukaisesti sovittelijoiksi koulutetut oppilaat auttavat osapuolina olevia oppilaita löytämään itse ratkaisun ristiriitaansa. Kaavaa noudattamalla ristiriidan osapuolet etenevät lopulta sopimukseen, jonka toteutumista seurataan. Vertaissovittelussa on aina aikuisten tuki. Vertaissovittelutoiminnan vastuuhenkilönä toimii Maria Tervo.

OPPIMISEN TUKI

TUKIOPETUS

Perusopetuslain mukaan opinnoissa tilapäisesti jälkeen jääneille tai muutoin erityistä tukea tarvitseville tulee antaa tukiopetusta. Tukiopetusta annetaan opettajan kanssa sovittuna ajankohtana. Yleensä opettaja esittää tukiopetustarvetta, mutta myös oppilas ja/tai huoltaja voi pyytää tukiopetusta.

OSA-AIKAINEN ERITYISOPETUS

Erityisopettaja antaa osa-aikaista erityisopetusta oppilaille, joilla on lieviä oppimisvaikeuksia ja/tai muita koulunkäyntiin liittyviä pulmia. Opetus toteutetaan erityisopettajan ja luokanopettajan/aineenopettajan yhdessä laatiman oppimisuunnitelman tai oppilaalle laadittujen tavoitteiden mukaisesti. Opetus tapahtuu pienryhmässä tai samanaikaisopetuksena omassa luokassa. Osa-aikaisen erityisopetuksen laajuus ja kesto suunnitellaan oppilaskohtaisesti ja se toteutetaan yhteistyössä huoltajien kanssa.

Myös henkilökohtaisen opetuksen järjestämistä koskevan suunnitelman (HOJKS) mukaan opiskelevat oppilaat saavat erityisopetusta. Kun oppilas opiskelee osittain yleisopetuksen ja osittain erityisopetuksen ryhmässä, arvioinnin suorittavat häntä opettavat opettajat yhdessä.

YLLÄPITOKIELEN OPETUS

Ulkomailla asuneilla lapsilla on mahdollisuus saada opitun vieraan kielen ylläpito-opetusta. Sivistysvirasto järjestää näiden kielten opetuksen keskitetysti, joten tunnit eivät ole omalla koululla. Huoltaja voi ilmoittaa oppilaan opetukseen Vantaan sivuilta löytyvällä lomakkeella "Ilmoittautuminen oman äidinkielen/kotikielen tai ulkomailla opitun vieraan kielen opetukseen".

OPPILASHUOLTO

Oppilashuollolla tarkoitetaan oppilaan hyvän oppimisen, hyvän psyykkisen ja fyysisen terveyden sekä sosiaalisen hyvinvoinnin edistämistä ja ylläpitämistä sekä niiden edellytyksiä lisäävää toimintaa. Oppilashuoltoa toteutetaan ensisijaisesti ennaltaehkäisevänä koko kouluyhteisöä tukevana yhteisöllisenä oppilashuoltona. Lisäksi oppilaalla on oikeus yksilökohtaiseen oppilashuoltoon.

Yhteisöllinen hyvinvointiryhmä (YHR) suunnittelee, kehittää, toteuttaa ja arvioi koulun oppilashuoltoa. Yhteisöllisen hyvinvointiryhmän tavoitteena on koko kouluyhteisön tukeminen. Yhteisöllisen asiantuntijaryhmän jäseniä ovat rehtorit, koulupsykologi, koulukuraattori, erityisopettajat, terveydenhoitaja ja opinto-ohjaaja. YHR tapaa luottamusoppilaita ja vanhempainyhdistyksen edustajia kolme kertaa lukuvuoden aikana. Yhteisölliseen hyvinvointiryhmään voidaan kutsua myös muita asiantuntijajäseniä, kuten esim. koululääkäri ja nuorisopalveluiden työntekijä. Yhteisöllisessä hyvinvointiryhmässä ei käsitellä yksittäisiä oppilasasioita.

Monialainen asiantuntijaryhmä kootaan yksittäisen oppilaan asioiden ympärille. Tavoitteena on tukea yksilöllisesti oppilaan hyvinvointia ja koulunkäyntiä. Monialaisessa asiantuntijaryhmässä on aina läsnä vähintään yksi oppilashuollon työntekijä (koulukuraattori, koulupsykologi tai kouluterveydenhoitaja).

Koulupsykologiin voi ottaa yhteyttä lapsen oppimiseen, koulunkäyntiin tai psyykkiseen tilanteeseen liittyvissä kysymyksissä.

Koulukuraattoriin oppilaat ja vanhemmat voivat ottaa yhteyttä joko itse tai opettajan kautta. Huolenaiheita voivat tällöin olla esim. koulunkäynnin vaikeudet, kaverisuhteet, vapaa-ajan vietto, hankaluudet kotona. Usein jo yksikin keskustelu kuraattorin kanssa saattaa selkiyttää tilannetta.

Erityisopettajien työalueena ovat erilaiset oppimiseen liittyvät pulmat.

KOULUTERVEYDENHUOLTO

Kouluterveydenhuolto on osa ennaltaehkäisevää terveydenhuoltoa. Terveydenhoitaja tapaa kaikki oppilaat vuosittain. 1., 5. ja 8.luokan laajat terveystarkastukset toteutetaan koululääkärin ja terveydenhoitajan yhteistarkastuksina. Vanhempien toivotaan osallistuvan edellä mainittuihin laajoihin terveystarkastuksiin.

Oppilaan vanhempia ja huoltajia pyydetään huomioimaan, että lapsen sairaanhoito ja vapaa-aikana sattuneiden tapaturmien hoito kuuluu vanhemmille. Vanhempien tehtävä on viedä lapsi tarvittaessa terveysasemalle hoidon tarpeen arvioon. Kouluterveydenhuollossa hoidetaan koulussa ja koulumatkalla sattuneet tapaturmat ja niiden hoitoonohjaus.

SAIRASTUMINEN KOULUPÄIVÄN AIKANA

Oppilaan sairastuessa koulupäivän aikana opettaja arvio tilanteen ja pyytää tarvittaessa apua terveydenhoitajalta. Opettaja/oppilas ottaa yhteyttä huoltajaan ja opettaja järjestää sairastuneelle oppilaalle tarvittaessa lepopaikan huoltajan odottamisen ajaksi. Ensisijainen saattaja kotiin, terveyskeskukseen tms. on oppilaan huoltaja ja huoltaja päättää jatkohoidosta. Tarvittaessa huoltajan kanssa sovitaan, voiko oppilas kulkea kotiin yksin vai järjestääkö koulu saattajan. Oppilasta ei lähetetä kotiin, jos huoltajaa ei ole tavoitettu. Latvan oppilaan voi lähettää kotiin, jos oppilaan vointi sen mahdollistaa.

KOULUTAPATURMAT

Koulutapaturmissa oppilas saa ensiavun terveydenhoitajalta. Lääkärin tutkimusta tai hoitoa vaativat tapaturmat ohjataan omalle terveysasemalle. Yksityislääkärin palveluita ei korvata. Vanhemmilla on ensisijainen kuljetusvastuu hoitoon saatettaessa. Huomioittehan, että lapselle koulupäivän aikana sattuneista tapaturmista aiheutuneista kuluista ei voi saada korvausta lapsen omasta sairauskulu- tai yksityistapaturmavakuutuksesta, koska näissä tapauksissa kunta on lain mukaan korvausvelvollinen.

Vapaa-ajan tapaturmissa käännytään oman terveysaseman puoleen.

KOULUN PÄIHDESTRATEGIA

Tavoitteena koulussamme on päihteidenkäytön ennaltaehkäisy ja siihen puuttuminen. Ehkäisevä päihdetyö määritellään toiminnaksi, jolla ehkäistään ja vähennetään päihteiden käyttöä vaikuttamalla päihteitä koskeviin tietoihin ja asenteisiin, saatavuuteen, päihteiden käyttötapoihin sekä päihteiden ongelmakäyttöä synnyttäviin olosuhteisiin ja sitä tukevaan kulttuuriin. Yhteistyökumppaneita ovat esimerkiksi Vantaan nuorisoasema, Ehkäisevän päihdetyön yksikkö, nuorisopalvelut, poliisi ja erilaiset järjestöt.

Koulun yhteisöllinen hyvinvointiryhmä vastaa päihdestrategian suunnittelusta ja seuraa sen toteuttamista. Varsinaiseen päihdekyselyyn vastaa jokainen 8-luokkalainen terveystarkastuksen yhteydessä. Päihteillä tarkoitetaan tupakkaa, alkoholia, päihtymistarkoituksessa käytettyjä teknisiä liuottimia ja lääkkeitä sekä kaikkia huumausaineita.

OPPILAAN TUPAKOINTI KOULUAJALLA

TTupakointi on kielletty koko kiinteistön alueella ja kiinteistön sisätiloissa. Tämä koskee kaikkia talossa liikkuvia niin aikuisia kuin lapsiakin.

Alle 15 - vuotias oppilas
Jos alle 15 - vuotias tavataan tupakoimasta koulupäivän aikana koulualueella tai sen ulkopuolella esim. bussipysäkillä, toimitaan seuraavasti. Koulun työntekijä puuttuu tekoon ja ohjaa oppilaan välittömästi opinto-ohjaajan luokse, joka ryhtyy selvittämään asiaa oppilaan kanssa. Opinto-ohjaaja on yhteydessä oppilaan huoltajaan ja tiedottaa asiasta myös luokanopettajalle/ryhmänohjaajalle. Tupakoinnista seuraa kahden tunnin jälki-istunto. Oppilaalle varataan aika myös terveydenhoitajalle jatkokeskustelua varten.

15 – vuotta täyttänyt oppilas
Jos 15 - vuotta täyttänyt oppilas tavataan tupakoimasta koulualueella tai koulualueen ulkopuolella koulupäivän aikana, hänet ohjataan välittömästi rehtorin luokse, jonka kanssa oppilas selvittää tilannetta. Rehtori on yhteydessä oppilaan huoltajaan. Oppilaalle varataan aika terveydenhoitajalle jatkokeskustelua varten.

OPPILAAN EPÄILLÄÄN KÄYTTÄVÄN PÄIHTEITÄ

OPPILAS ON PÄIHTYNEENÄ KOULUSSA

KOULUN ALUEELLA EPÄILLÄÄN VÄLITETTÄVÄN PÄIHTEITÄ

A) ULKOPUOLISET VÄLITTÄVÄT
Koulun alueella on ulkopuolisten liikkuminen pääosin kiellettyä. Jos alueella liikkuu ulkopuolisia ja on aihetta epäillä päihteiden välittämistä, ilmoitetaan asiasta rehtorille, joka ottaa yhteyttä poliisiin.

B) OPPILAS/OPPILAAT VÄLITTÄVÄT
Jos koulussa epäillään, että joku koulun oppilaista välittää päihteitä, ilmoitetaan asiasta rehtorille.

Rehtori kutsuu oppilaan huoltajat palaveriin.

Jos palaverin jälkeen on aihetta epäillä päihteiden välitystä, rehtori ottaa yhteyttä poliisiin ja tekee lastensuojeluilmoituksen.

HAMMASHOITOLA

Kartanonkosken koululla toimii hammashoitola, joka on yksi Vantaan suun terveydenhuollon liikelaitoksen toimipisteistä. Hoitolan vastuulla on Kartanonkosken, Veromäen ja Kansainvälisen koulun oppilaat. Suun ja hampaiden tarkastus toteutetaan Vantaan lasten ja nuorten ehkäisevän suun terveydenhuollon toimintaohjelman mukaisesti, jonka pohjana on asetus lasten ja nuorten ehkäisevästä terveydenhuollosta (338/2011).

Hammaslääkäri tarkastaa ja hoitaa luokkatasot 1, 5 ja 8

Suuhygienisti tarkastaa luokkatasot 3 ja 7 sekä joitakin oppilaita luokilta 2, 4, 6 ja 9. Hoidontarpeessa olevat lähetään hammaslääkärille.

Hammashoitaja antaa ravinto- ja harjausneuvontaa 1. luokkalaisille sekä tarpeen mukaan muillekin. Oikojahammaslääkärille lähetetään ne kenen purentaa seurataan tai mahdollisesti tullaan oikomaan.

KOULURUOKAILU

Fazer Food Services Oy vastaa ateriapalveluista Aviapolis -alueella. Koulumme ateriapalveluiden esimiehenä toimii Tuula Pesonen p. 040 154 7424, tuula.pesonen[at]fazer.com. Kouluravintolan puhelinnumero on 044 710 9618.

Ruokaan liittyvistä uskonnollisista, terveydellisistä yms. erikoistarpeista ilmoitetaan suoraan Tuula Pesoselle. Asiasta tulee ilmoittaa myös luokanopettajalle tai ryhmäohjaajalle.

Kouluruokailu on osa koulun tapakasvatusta. Lähtökohtana ovat hyvät ruokailutavat, käytös ja ruokailuvälineiden asianmukainen käyttö. Itsepalvelutiskiltä jokainen oppilas ottaa itse ruokansa, juuri sen verran kuin jaksaa syödä.

1-9. luokkalaiset voivat ostaa välipalaa Herkkulasta joka on edullisinta Herkkulan välipalapassilla ostettuna. Passeja myydään vain Herkkulasta (vain käteismyynti). Vantaan omalla kaupunkikortilla välipalaa ei voi ostaa. Väärinkäytösten välttämiseksi passilla voi ostaa vain yhden välipalan päivässä.

Ruokalan juomalasit on tarkoitettu ainoastaan lounasruokailuun. Jos oppilaalla on jano esim. liikuntatuntien jälkeen, oppilas voi hankkia kaappiin juomapullon, jonka voi täyttää liikunta-käytävän vesipisteessä, Kartsin keitaassa.

KIVA KOULU -TOIMINTA
(Kiusaamisen Vastainen, Kiusaamista Vastustava)

KiVa Koulu -ohjelma on kiusaamista ennaltaehkäisevä ja vähentävä toimenpideohjelma. Ohjelma on kehitetty Turun yliopistossa Opetusministeriön rahoituksella. Koulussa toimii opettajien KiVa -tiimi.

KiVa Koulu -ohjelma ei ole väliaikainen hanke vaan koulun pysyvä toimintamalli. KiVa Koulu -ohjelman kotisivuilta löytyy opas myös vanhemmille (KiVa Koulun Vanhempien opas). Oppaassa on tietoa kiusaamisesta ja tietoa vanhempien keinoista vähentää kiusaamista. Opasta voi tilata niin yksittäiset vanhemmat kuin esim. vanhempainyhdistyskin. Tilausohje löytyy ohjelman kotisivuilta.

Ohjelmasta tiedotetaan niin oppilaita kuin huoltajiakin lukuvuoden aikana. Lisätietoja www.kivakoulu.fi tai täältä.

Huolilaatikko
Kouluterveydenhoitajan työhuoneen lähellä on valkoinen postilaatikko ns. huolilaatikko. Huolilaatikkoon voi jättää ilmoituksen kiusaamisesta. Ilmoitus tehdään valmiille lomakkeelle joko nimellisenä että nimettömänä.

KIUSAAMISEN VASTAINEN TOIMINTAMALLI

Meillä Kartanonkosken koulussa on tavoitteena, että sekä oppilailla että koulun työntekijöillä on joka päivä turvallinen ja hyvä olo. Se tarkoittaa, ettei kukaan aiheuta toisille pelkoja tai turvattomuutta. Kiusaamista ei siedetä lainkaan ja siihen puututaan välittömästi. Fyysisen väkivaltatilanteen selvittelyssä saatetaan turvautua poliisin apuun.

1. Mitä on koulukiusaaminen?

Meillä Kartanonkosken koulussa on tavoitteena, että niin oppilailla kuin koulun työntekijöillä on koulussa turvallinen ja hyvä olla. Se tarkoittaa, ettei kukaan aiheuta toisille pelkoja tai turvattomuutta.

Koulukiusaaminen on aina vakava asia. Kiusaamiseen pystytään puuttumaan, kun se on tiedossa. Toivomme, että huoltajat ottavat aina välittömästi yhteyttä kouluun mahdollisissa kiusaamistapauksissa. Asioiden pikainen tietoon saattaminen ja käsittely ovat kaikkien osapuolten edun mukaista. Fyysisen väkivaltatilanteen selvittelyssä saatetaan turvautua poliisin apuun.

2. Koulukiusaamisen ennaltaehkäisyä toteutetaan koulussamme seuraavin tavoin:

Kouluyhteisössä


Luokkatasolla

3. Keinot koulukiusaamisen havaitsemiseksi

4. Kiusatun tunnusmerkkejä

5. Koulukiusaamiseen puuttuminen

Oppilaita ohjataan kertomaan omasta tai toisen oppilaan kiusatuksi joutumisesta omalle luokanopettajalle, ryhmänohjaajalle tai jollekin muulle koulun työntekijälle. Selvitetään tosiasiat: mitä tapahtui ja missä, kuka/ketkä kiusasivat.

Koulussamme toimii myös Verso ja KiVa -koulutoiminta, joiden toimesta kiusaamistapauksia selvitetään työntekijöiden johdolla.

KARTANONKOSKEN KOULUN JÄRJESTYSSÄÄNNÖT

Sääntöjen tarkoituksena on taata kaikille rauhallinen ja turvallinen koulutyö sekä viihtyisä työskentely ympäristö. Sääntöjä tulee noudattaa. Järjestyssäännöistä keskustellaan oppilaiden kanssa vuosittain ja tarvittaessa voidaan tehdä luokkakohtaisia lisäohjeita.

Kaikkia rakennuksen käyttäjiä koskevat säännöt

1. Sisätiloissa liikutaan vain sukkasillaan tai sisäkengillä. Ulkokengät riisutaan eteisessä, kengät ja muut ulkoiluvarusteet säilytetään niille osoitetuissa paikoissa naulakoissa tai oppilaan omassa kaapissa.

2. Koulun omaisuudesta tulee kaikkien huolehtia. Koulussa jokaisen oppilaan ja aikuisen tulee toimia siten, että koulukiinteistö ja irtaimisto säilyvät hyvässä kunnossa. Vastuu koulun yleisestä siisteydestä ja viihtyisyydestä kuuluu kaikille koulun kaikissa tiloissa. Huolehdi tavaroistasi pitämällä ne järjestyksessä ja niille varatuissa paikoissa.

3. Toimi ympäristöä huomioivalla ja säästävällä tavalla.

4. Tupakointi ja tupakkatuotteiden sekä päihteiden käyttö on ehdottomasti kielletty kouluaikana ja koulun alueella.

Kaikkia oppilaita koskevat säännöt

5. Kouluaikaan kuuluvat oppi-, väli-, ruoka- ja taukotunnit ja kaikki koulun järjestämät tilaisuudet. Opintoretkillä noudatetaan koulun järjestyssääntöjä. Kouluaikana ei saa poistua koulun alueelta.

Koulualueeseen kuuluu koulurakennus ja koulun piha-alueet. Koulualue rajoittuu pohjoisessa puistoalueeseen, idässä Tilkuntiehen, etelässä puisto- ja parkkialueeseen ja lännessä Promenadiin (ns. koivukujaan). Välituntialue on koulun hiekkapiha rajoittuen Tilkuntiehen ja toisessa päässä päiväkodin pihaan. Välituntialue on aidattujen alueiden sisäpuoli. Välituntialueeseen kuuluu myös kaupungin aidattu kenttä, jonka käytöstä on laadittu erilliset ohjeet.

1. Kunnioita kaikkien kouluyhteisön jäsenten työrauhaa niin luokkahuoneessa kuin rakennuksen muissakin tiloissa.

2. Liiku aina koulun käytävillä rauhallisesti ja hiljaisesti huomioiden muiden oppitunnit. Juokseminen on kielletty koulurakennuksessa muualla kuin liikuntasalissa liikuntatunnin aikana.

3. Käytä kulkemiseen sitä ovea, josta olette sopineet opettajasi kanssa.

4. Älä kiroile, kiusaa, nimittele, hauku, töni, lyö tai potki toisia.

5. Muista tervehtiä, kiittää ja antaa toisille puheenvuoro.

6. Epäterveelliset välipalat eivät ole sallittuja koulupäivän aikana. Kouluruokailun aikana syödään ainoastaan koulun tarjoamaa ruokaa. Terveellinen välipala syödään koulun ruokalassa välipalavälitunnilla.

7. Olet oppivelvollinen. Huoltajan tulee ilmoittaa poissaolosta luokanopettajalle tai ryhmänohjaajalle. Korkeintaan kolmen päivän poissaoloon pyydetään lupa luokanopettajalta tai ryhmänohjaajalta, pidempiin poissaoloihin luvan myöntää rehtori. Kotiinlähtöön sairastumisen takia pyydetään lupa terveydenhoitajalta tai opettajalta. Kts. myös kohdat Poissaoloista ilmoittaminen ja poissaolohakemus lukuvuositiedotteesta.

8. Tule kouluun sekä oppitunneille ajoissa. Myöhästymisistä ja poissaoloista tulee merkintä Wilmaan.

9. Huolehdi kotitehtävistäsi ja pidä koulutarvikkeet mukanasi. Kotitehtävänsä laiminlyönyt oppilas voidaan lisäksi määrätä koulupäivän päätyttyä enintään tunniksi kerrallaan valvonnan alaisena suorittamaan kotitehtäviään. Kts. myös kohdat Kotiläksyt ja -tehtävät ja Läksyparkki lukuvuositiedotteesta.

10. Kouluun ei saa tuoda teräaseita, lyömäaseita, asejäljitelmiä (replika-aseet), leikkipyssyjä, muovikuula-aseita tai kemikaaleja eikä muitakaan vaaralliseksi katsottavia esineitä tai aineita. Opettajalla ja rehtorilla on oikeus ottaa haltuun toisen vahingoittamiseen tai uhkailuun soveltuvat esineet ja aineet.

11. Toisten tavaroiden ottaminen tai niihin koskeminen ilman omistajan lupaa on kiellettyä. Myös toisen omaisuuden turmeleminen on kiellettyä. Omien lelujen ym. arvoesineiden tuominen kouluun on kokonaan oppilaan omalla ja hänen vanhempiensa vastuulla.

12. Kännykkää saa käyttää koulussa vain opettajan luvalla. Kännykkä on suljettava oppituntien ajaksi.

13. Koulun tietokoneiden käyttöä koskee erillinen Vantaan kaupungin ohjeistus, jonka noudattamiseen sitoutuvat käyttäjäsopimuksen allekirjoituksella.

14. Kolmasluokkalaiset ja sitä vanhemmat oppilaat saavat pyöräillä koulumatkansa. Kypärän käyttöä suositellaan. Potkulaudat, skeittilaudat ym. säilytetään ulkona pyörätelineessä koulupäivän aikana oppilaan ja huoltajan omalla vastuulla.

15. Koulupäivän päätyttyä on lähdettävä heti kotiin. Koulurakennukseen tai pihalle ei saa jäädä oleilemaan.

Välituntisäännöt

Oppilaat viettävät välitunnit pääsääntöisesti ulkona, joten pukeutumisen tulee olla säänmukainen. Piha ja välituntialueeksi on tarkoitettu aidattujen alueiden sisäpuoli. Nurmikkoalueet ja kukka-penkit eivät ole leikkipaikkoja. Latvan oppilailla voi olla välitunnit sisällä. Välitunneilla ei saa poistua koulun alueelta.

1. Riisu ulkokenkäsi eteisessä ja liiku sisällä sisäkengillä tai sukkasilla.

2. Sisävälitunnilla on huomioitava, että käytävillä on pystyttävä kulkemaan esteettä.

3. Mene ulkovälitunnille reippaasti säänmukaisesti pukeutuneena.

4. Välituntialueelta ei saa poistua ilman lupaa. Pyörätelineet/mopoparkkialueet eivät ole leikki-/oleskelualuetta.

5. Pyöriä, potkulautoja, rullaluistimia, ym. ei saa käyttää koulupäivän aikana ellei siitä ole erikseen sovittu.

6. Koripallorenkaissa ei saa roikkua eikä puuseinällä kiipeillä.

7. Hiekkalaatikolla ja sen lähialueella saavat olla vain esi - 2.-luokkalaiset, eivät muut.

8. Kivien, hiekan, keppien, lumipallojen, ym. heittely ja kasvien repiminen on kiellettyä.

9. Jalkapalloa saa pelata/käyttää vain kentällä (talvella maalien luona kentän läheisyydessä).

10. Pihavälineet ovat kaikkien oppilaiden yhteisessä käytössä, vuoroa odotetan laskien 0-100.

11. Poistumisportailla oleskelu on kielletty välitunnin aikana.

12. Latvan oppilaat saavat käyttää matkapuhelinta välitunneilla, mutta EI ruokailussa. Juuren ja Rungon oppilaat eivät saa koulupäivän aikana käyttää matkapuhelimia.

13. Valvojan tehtävänä on puuttua kiusaamiseen. Kerro siis rohkeasti valvojalle, jos havaitset kiusaamista.

Välipalavälitunnilla klo 14.15 (Runko ja Latva) sisävalvojat valvovat myös välipalan syöjiä.

Välipalan voi ostaa koulun ravintolasta tai tuoda kotoa. Välipalaa syödään vain Herkkulassa. Välipalasta on ohjeet järjestyssäännöissä.

Kaikki Latvan välitunnit ovat sisävälitunteja, mutta oppilaiden toivotaan käyvän myös ulkona. Latvan oppilaat voivat viettää välitunteja aulassa sekä Karuna ja Inkala soluissa. Muista solutiloista kuitenkin pitää poistua sisävälituntienkin ajaksi. Juuri ja Runko menevät aina ulos, elleivät oppilaat ole syömässä välipalaa.

Välituntivälinelainaamon säännöt

1. Jonotan maton reunalla, jotta välitunnille menijät mahtuvat kulkemaan ovesta.
2. Yhteisiä välineitämme saavat lainata kaikki. Jokaisella luokalla on viisi lainauskorttia, joilla lainaavat jonossa ensimmäiseksi. Toiminnan nopeuttamiseksi ilman lainauskorttia lainaavat aina jonon hännille.
3. Annan lainaamon työntekijöille työrauhan enkä etuile, tungeksi ovelle tai ota tavaraa omin luvin.
4. Palautan lainaamani välineet lainaamoon, myös käytössä rikkoutuneet jotta tiedetään mitä pitää hankkia lisää.

Rungon oppilaat lainaavat ripeästi välitunnin alussa ja Juuren oppilaat sen jälkeen. Isot eivät jää norkoilemaan käytäville, jotta pienet uskaltavat tulla lainaamaan. Välitunnin ajan lainaamo pidetään kiinni ja avataan kellon soidessa välineiden palautusta varten.

LATVAN VÄLITUNTILIIKUNTASÄÄNNÖT ULKONA

1. Välituntivalvoja aukaisee ulkoliikuntavaraston, jossa on kärryssä Latvan ulkovälitunneille välineitä.
2. Kärryssä on: 3 koripalloa, 3 piha jalkapalloa, 2 tennispalloa heittämistä varten, 1 petankkipeli, 2 pitkää hyppynarua, 6 twistiä, 1 mölkky.
3. Lainaaja palauttaa välineet takaisin kärryyn, joka voi olla sovitusti ulkoliikuntavaraston edessä.
4. Jos joku väline menee rikki tai häviää, tee välittömästi ilmoitus valvojalle. 5. Pidetään yhdessä huolta pienestä välineistöstä!

KENTÄN VÄLITUNTISÄÄNNÖT TALVELLA

KOULUN KURINPITO- JA RANGAISTUSKÄYTÄNTEET

OPETTAJAN PUHUTTELU

JÄLKI-ISTUNTO

LUOKASTA POISTAMINEN

Opetusta häiritsevä oppilas voidaan määrätä poistumaan jäljellä olevan oppitunnin ajaksi luokkahuoneesta tai muusta tilasta, jossa opetusta annetaan (perusopetuslaki 36§). Kartanonkosken koulussa oppilas siirtyy tässä tilanteessa käytävään ko. luokan ikkunan eteen jatkamaan työskentelyään valvotusti. Oppilas voidaan myös lähettää ns. Paussiopettajan luokkaan. Paussi-opettajat ovat KiVa Koulu -tiimin jäseniä.

OPETUKSEN EPÄÄMINEN

Oppilaan osallistuminen opetukseen voidaan evätä enintään jäljellä olevan työpäivän ajaksi, jos on olemassa vaara, että toisen oppilaan taikka koulussa tai muussa opetustilassa työskentelevän turvallisuus kärsii oppilaan väkivaltaisen tai uhkaavan käyttäytymisen vuoksi taikka opetus tai siihen liittyvä toiminta vaikeutuu kohtuuttomasti oppilaan häiritsevän käyttäytymisen vuoksi. (perusopetuslaki 36§)

Rehtorilla ja opettajalla on oikeus poistaa oppilas, joka ei noudata edellä kuvattua poistumismääräystä sekä luokasta poistamisen että opetuksen epäämisen kohdalla. Jos poistettava oppilas koettaa vastarintaa tekemällä välttää poistamisen, opettajalla ja rehtorilla on oikeus käyttää "sellaisia oppilaan poistamiseksi välttämättömiä voimakeinoja, joita voidaan pitää puolustettavina oppilaan ikä ja tilanteen uhkaavuus tai vastarinnan vakavuus sekä tilanteen kokonaisarviointi huomioon ottaen". (perusopetuslaki 36 b §)

Rehtorin puhuttelu

Kirjallinen varoitus

Oppilaan määräaikainen erottaminen

KODIN JA KOULUN YHTEISTYÖ

Kodin ja koulun yhteistyön tavoitteena on edistää oppimisen edellytyksiä, oppilaan turvallisuutta ja hyvinvointia.

Vanhempainiltoja pidetään vähintään yksi lukukaudessa. Oppilaan arviointikeskustelu järjestetään syyslukukauden loppuun mennessä. Arviointikeskusteluun osallistuvat oppilas, huoltaja ja opettaja. Latvan oppilaiden huoltajille järjestetään myös tilaisuus, jossa on mahdollisuus tavata kaikkia aineenopettajia.

Huoltajat voivat olla yhteydessä opettajiin kaikissa oppilaan koulunkäyntiin liittyvissä asioissa. Opettajat tavoittaa parhaiten Wilman kautta lähettämällä pikaviestin tai sähköpostitse (etunimi.sukunimi[at]eduvantaa.fi) tai soittamalla sovittuun numeroon. Juuressa ja Rungossa voi käytössä olla myös reppuvihko, joka toimii yhtenä viestikanavana.

Koulussa toimii muutamia luokkatoimikuntia eri luokka-asteilla. Luokkatoimikunnilla on tärkeä rooli koulun toiminnan monipuolistajina sekä yhteistyömuotona huoltajien ja henkilökunnan välillä. Siksi onkin toivottavaa, että mahdollisimman moni huoltaja osallistuisi luokkatoimikuntien työskentelyyn.

Koulu tiedottaa yhteisistä asioista kerran kuukaudessa ilmestyvässä kuukausitiedotteessa (Kartsi). Kartsi julkaistaan Wilmassa ja koulun kotisivuilla. Kotisivuilta löytyy myös muuta koulua koskevaa informaatiota.

KARTANONKOSKEN KOULUN VANHEMPAINYHDISTYS RY

Vanhempainyhdistyksen tavoitteena on lasten kasvun, oppimisen ja hyvinvoinnin edistäminen sekä kodin ja koulun yhteistyön lisääminen. Vanhempainyhdistystoiminta voi parhaimmillaan olla tapahtumia, retkiä, kerhoja, keskusteluja, infotilaisuuksia, vaikuttamista tai vaikkapa vanhempien vertaistukea.

Kartanonkosken koulun vanhempainyhdistykseen voivat liittyä koulun oppilaiden vanhemmat, muut huoltajat ja koulun henkilöstö. Yhdistyksen jäseniksi voidaan ottaa myös muita aktiivisesti toimintaa tukevia henkilöitä. Vanhempainyhdistyksessä toimii 10 hallituksen jäsentä. Lukuvuonna 2016-2017 yhdistyksen hallitukseen kuuluvat:

Hanna Valtanen puheenjohtaja
Kati Metso varapuheenjohtaja
Maarit Lamminmäki Rahastonhoitaja
Sirpa Eronen
Henna Lilja
Anna Niemelä
Pirita Pesonen
Tanja Rantanen Tiedottaja
Kaisa Ryysy
Teresa Llorens Salminen
Eve Silventoinen

Mikäli haluat liittyä mukaan tai kysyä toiminnasta jotakin - ota yhteyttä:
kartsin.vanhempainyhdistys[at]gmail.com
http://kartsinvanhempainyhdistys.blogspot.fi/p/yhteystiedot_30.html

Koulun edustajana vanhempainyhdistyksessä toimii tiiminjohtaja Inka Lohi syyslukukauden ajan ja tiiminjohtaja Lotta Linnamaa kevätlukukauden ajan.

KOULUN ULKOPUOLINEN TOIMINTA

KERHOTOIMINTA

Koulussa on monipuolista kerhotoimintaa. Osa kerhoista on koulun omia kerhoja ja joitakin kerhoja koulu järjestää yhteistyössä eri tahojen kanssa. Lukuvuoden kerhoista tiedotettaan elokuun Kartsi -tiedotteessa.

ILTAPÄIVÄTOIMINTA

Iltapäivätoimintaa järjestävät Pilke Päiväkodit Oy (pääkoulu) ja Vantaan Sanataidekouluyhdistys ry. (Tammiston opetuspiste). Palveluntuottajat järjestävät ryhmämuotoista iltapäivätoimintaa kaikkina lukujärjestyksen mukaisina arkikoulupäivinä kello 12.00 - 17.00.

Yhteystiedot:
Pilke iltapäiväkerho (pääkoulu)
Henna Sandroos, iltapäivätoiminnan lähiesimies
sähköposti: henna.sandroos[at]pilkepäiväkodit.fi
puhelin: 040 905 2662

Vantaan Sanataidekouluyhdistys ry (Tammisto)
Outi Renkola, IP-toiminnan ohjaaja
sähköposti: ip.tammisto[at]sanataidekoulu.fi
puhelin: 050 4134212

PAKKALAN NUORISOTALO WINTTI

YHTEYSTIEDOT

Ylästöntie 35,01510 Vantaa
puh. 040 847 3191
nuorisotalo.pakkala[at]vantaa.fi

Pakkalan nuorisotila Wintillä on tarjolla muun muassa kädentaitoja, ruoanlaittoa, retkiä, leirejä, discoja, yönutaa, punttisalia, urheilua ja rakennekynsien laittoa. Talolla on myös lainavälineitä Nuta-korttia vastaan.

Vastaava nuorisotyöntekijä Visa Heinonen, visa.heinonen[at]vantaa.fi

AUKIOLOAJAT

Maanantai
-Junnut (9-12v.) Klo 14-16.30
-Kertsi (13-17v.) Klo 17-20.30

Keskiviikko
-Junnut (9-12v.) Klo 14-16.30
-Kertsi (13-17v.) Klo 14-16.30

Perjantai
-Kertsi (13-17v.) Klo 17-22

Nuorisotila Wintti palvelee Tikkurilan palvelualueen nuoria. Suurin osa toiminnasta on yli 13-vuotiaille, poikkeuksena Junnutoiminta, joka on tarkoitettu 3.-6.-luokkalaisille (9 - 12v.). Toimintaan voivat osallistua kaikki ilmaisen NUTA -kortin lunastaneet. NUTA -kortin voi täyttää ja tulostaa Wintin nettisivuilta (vantaa.fi > nuorille > nuorisotilat) NUTA -kortti käy Helsingin, Espoon, Kauniasten ja Vantaan nuorisotaloille ja sillä saa myös alennuksia tietyistä tapahtumista ja paikoista.

Lukuvuoden aikana nuorisotalolla on luvassa avoimet ovet junnuille (9-12v.) kaksi kertaa viikossa ja isommille (13-17v.) kolme kertaa viikossa. Talolla voi tehdä läksyt, jutella kavereiden tai työntekijöiden kanssa, pelata biljardia, pingistä, konsolipelejä tai kokkailla ruokaa. Lisäksi järjestämme useita kivoja teemailtoja, yönutan sekä lomatoimintoja. Lisäksi Wintin kautta voi harrastaa lumilautailua, sählykerhoa ja käydä Wintin omalla punttisalilla. Yli 15-vuotiaille tytöille on suunnattu rakennekynsitoimintaa.

Talolla on myös erilaisia (urheilu) välineitä lainattavana. Tarkemmat tiedot Wintin toiminnan aikataulusta ym. löytyvät nettisivuilta http://www.vantaa.fi/fi/nuorille/nuorisotilat/pakkalan_nuorisotila_wintti tai Facebookista nimellä Pakkalan Nuorisotalo Wintti

Lähteet:

  • Tikkurilan alueen koulujen päihdetoimintamalli. 2001.
  • Päihteiden käytön ehkäisy. Opas koulujen ja sidosryhmien yhteistyöhön. www.stakes.fi/neuvoa antavat